Izložba Tijelo kao prostor Filipa Anića i Katarine Kovčalije

Zagreb, 20. siječnja – Multimedijalna izložba Tijelo kao prostor Filipa Anića i Katarine Kovčalije bit će otvorena u ponedjeljak, 20. siječnja u 20 sati u Galeriji Događanja Centra kulture na Peščenici. To je ujedno prva izložba kojom se na početku 2025. predstavlja novi smjer u komunikaciji sadržaja programa Galerije prema publici – novi vizualni identitet kao i seriju komunikacijskih tiskanih i online materijala. Novi vizualni identitet potpisuju dizajnerice Maja Kolar i Josipa Tadić.

Grafička stilizacija vizualnog identiteta preuzeta je iz poznatog motiva zidnog murala Otona Glihe, kojeg je u Centru za kulturu KNAP, na dva mjesta, moguće vidjeti uživo. Kroz postepenu nadogradnju, identitet će komunikacijski osuvremeniti rad Galerije te se realizirati kroz seriju tiskanih i digitalnih materijala, prateći programske smjernice voditeljice Galerije. Uz predstavljanje radova autora, kroz godišnji izložbeni program, tu su i Program vizualne kulture te Studio održivog znanja, aktivacija arhiva Galerije te praćenje i oblikovanje materijala koji se odnose na rad Kazališta i sveukupnog Centra KNAP. Kod oblikovanja novog kataloga, posebna pažnja usmjerena je na višejezičnost materijala usmjerenih publici radi čega, po prvi put, katalozi izložbi uključuju engleski i romski prijevod. Audiovizualne sadržaje te dokumentiranje programa Galerije Događanja potpisuje Ana Opalić. Urednica sadržaja je voditeljica Galerije, Ana Mušćet.


O programu i djelovanju Galerije Događanja

Tijekom 2025. pokušat ćemo odgovoriti na pitanje Što je Kultura? Programom vizualne kulture, kao aktiviranje više disciplina i sadržaja, autora, suradnika, odnosno kulturnih radnika, čiji je posao organizirati i ustanoviti platformu za vizualnu kulturu u gradu, za određene publike ponaosob, o planovima za 2025. kaže voditeljica Galerija Ana Mušćet.

U jednom dijelu, usmjerit ćemo se na istraživanje pojava i značenja u društvu, a koje se odnose na tretman slike, odnosno njezinu reprezentacijsku moć u prenošenju poruka. Ipak, program će se baviti i pitanjima kulturnih fenomena te pitanjem masovnih medija, komercijalnom proizvodnjom slike i mehanizacijom komunikacijskog aparata, kao i njegovim utjecajem na “čitatelja” vizualnih pojava i poticaja.

Na drugoj razini, program će kroz edukativni segment tražiti rješenja iz svakidašnjeg života, publicirati različite materijale, skrbiti o nabavi potrebnih materijala i literature, sredstava za sve polaznike, brinuti o dokumentaciji i plasiranju sadržaja novog programa platforme, kao i osiguravanje visokokvalitetnog sadržaja koji će biti dostupan stanovnicima kvarta putem programskih letaka, knjižica, brošura, i drugih tiskanih materijala. 

Tu je i organiziranje web platforme Galerije Događanja na kojem će se okupiti arhivski i recentni sadržaji Galerije, distribuirati tekstovi domaćih i stranih teoretičara, otvarati javni pozivi, uspostavljati međuinstitucionalne nacionalne i međunarodne suradnje, planirati organiziranje stručnih putovanja, organizirati postavljanje problemskih zadataka, pratiti rad domaćih i stranih umjetnika, objavljivati upute i rješenja za svakodnevni život, povezivati nezavisnu scenu i tržišni sektor, povezivati s drugim industrijama, itd.

Osim kroz radionički program, pitanje vizualne kulture izlazit će izvan discipline isključivo likovnog promišljanja kako bi se ravnopravno postigao cilj vizualne pismenosti za osobnu dobrobit stanovništva. Suradnja je u početku planirana s umjetnicima, kulturnim radnicima, arhitektima i dizajnerima, dok bi Galerija Događanja u budućnosti postala referentni generator sadržaja vizualne kulture, koji osmišljava i donosi module i prakse, bazirane na propitivanju političkih, kulturnih i ekonomskih promjena, s naglaskom i na prostore, osobe i organizacije koje su oblikovale kulturu Grada Zagreba.

Općenito, rad Galerije odnosit će se na likovne programe i jačanje ove djelatnosti, a koja je uvelike, kroz rad Branke Hlevnjak, Vedrane Kršinić i Anje Planinčić, kao osoba koje su obilježile dosadašnji izložbeni program, prije više od četrdeset godina odredila standarde kvartovskog identiteta, zaključila je Ana Mušćet.

O izložbi Tijelo kao prostor

Izložba Tijelo kao prostor ističe monumentalno uvećane detalje ljudskog tijela – koljena, gležnjeve, usne, prsa – transformirajući ga u krajolik prožet osobnim i kolektivnim, materijalnim i simboličkim. Prenaglašena blizina apstrahira tjelesnost, dok istovremeno potencira njezino ambivalentno tumačenje: koljeno i gležanj su oslonci snage, stabilnosti i pokreta, a ipak toliko krhki i potrošni – postaju simboli otpora i ranjivosti, u predgovoru piše kustos Nikola Zmijarević.

Izložene radove ne percipiramo samo kao dvodimenzionalne prikaze, već kao materijalne činjenice u stvarnom prostoru. Tu tjelesnost same slike, Katarina Kovčalija ističe u spoju delikatne podloge i monumentalnih dimenzija jantarnih kolorita, a Filip Anić materijalnost nalazi u nadrealnom spoju mekane, privlačne intime jastuka i neprirodne kontorzije lica i trupa, gotovo u duhu Hansa Bellmera. Ovakvi pristupi odražavaju Merleau-Pontyjevo stajalište da upravo tijelo predstavlja temelj percepcije svijeta te, umjesto otuđenog promatranja i nemoguće objektivne reprezentacije, nudi duboko osobno, osjetilno i emotivno iskustvo.

Filip Anić u svom radu istražuje vizualne medije kojima preispituje egzistencijalna pitanja osobnog identiteta kao umjetnika. Rođen je 2001. godine u Osijeku. 2020. godine upisuje Akademiju za umjetnost i kulturu u Osijeku gdje trenutačno pohađa magistarski studij Vizualne umjetnosti. Od 2023. kustos ciklusa izložbi “Stojim na leđima divova”. Iste godine dobiva priznanje Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku za predanost i doprinos u području vizualnih umjetnosti. Do sada je izlagao na samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj, Kaliforniji, Ujedinjenom Kraljevstvu i Italiji.

Katarina Kovčalija rođena je 1999. u Osijeku, gdje je završila diplomski studij Likovne kulture, modul slikarstvo, na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku. Umjetnica je izlagala na brojnim grupnim izložbama po i radionicama te je imala dvije samostalne izložbe.

Dvije je godine zaredom (2023., 2024.) nagrađivana za produkciju rada na Godišnjoj izložbi Odsjeka za vizualne i medijske umjetnosti. Njezin je rad nagrađen i na izložbi ‘’One su tu’’ 2024.