16. PSSST! Festival nijemog filma počinje u četvrtak, 3. studenoga 2022. s početkom u 18 sati, a završava u subotu, 5. studenoga 2022. s proglašenjem pobjednika. Dnevno ćemo prikazivati projekcije u 18, 20/21 i 22 sata. Centar za kulturu Trešnjevka tako će po šestnaesti puta postati okupljalište poklonika jedinstvene nijemofilmske poetike. Ulaz je na sve projekcije besplatan!
Pomalo neobičan, pomalo zarobljen na granici snova i stvarnosti, nijemi film svoju afirmaciju već niz godina nalazi na PSSST! Festivalu nijemog filma u organizaciji Centra za kulturu Trešnjevka. PSSST! je jedinstven filmski festival jer umjetnost nijemoga filma predstavlja na nov, uzbudljiv i zabavan način. Ovaj je Festival rijedak dragulj na kulturnoj sceni gdje nedostaju inicijative koje bi umjetnicima i umjetnicama pružile priliku da svoje vještine okušaju kroz ovaj specifičan (i zahtjevan!) umjetnički oblik. Manifestacija potvrđuje svoj status festivala u klasičnom smislu riječi kroz natjecateljski dio programa u kojem se gledateljstvu podastiru suvremeni „nijemi“ naslovi. Najbolji film u konkurenciji nagrađuje se Velikim Brckom, službenom nagradom PSSST!-a, nazvanom po glavnom liku prvog hrvatskog igranog filma Brcko u Zagrebu iz davne 1917. Uz natjecateljski dio programa Festival obogaćuju projekcije biranih filmskih klasika iz zlatnog doba nijemog filma – već smo predstavili remek djela ruske, danske, japanske i švedske kinematografije, a ove godine predstavljamo indijski nijemi film. Ako i ove godine poželite odškrinuti vrata nekog drukčijeg svijeta posebne poetike, svratite na PSSST! gdje umjetnost nijemog filma živi i dalje.
Kao i dosadašnjih godina, natjecateljski program 16. PSSST! Festivala nijemog filma sadržava razne stilove, rodove, žanrove i filmske tehnike iz 11 svjetskih zemalja: Rusije, Hrvatske, Egipta, Španjolske, Njemačke, Argentine, Bugarske, Belgije, Velike Britanije, Slovenije i Maroka. Prijavljeni filmovi i ove su godine stilski jako heterogeni – od nijemih burleski preko klasičnih igranih filmova do avangardnih filmskih eksperimenata i inovativnih animatorskih postupaka. I ove godine među pristiglim se prijavama nalazilo nekoliko filmova koji u potpunosti slijede nijemo-filmsku poetiku. Nezaobilazni su i filmovi koji tematiziraju pandemiju. Vjerujemo da će vjerni posjetitelji festivala i ove godine uživati u natjecateljskom programu uz interpretacije i improvizacije klavirista Vitomira Ivanjeka i Sunrise Session banda.
Slično kao i u zapadnom nijemom filmu, rani indijski nijemi film 20-tih godina prošlog stoljeća crpio je teme iz bogate povijesti, književnosti i religijskih tekstova. Već od prvih igranih filmova u Indiji se vidi tendencija ka fantastičnom i magičnom u odabiru priča i likova te, shodno tome, eksperimentiranje sa specijalnim efektima. Dok je u razvoju zapadnog nijemog filma prevladavao interes za povijesne spektakle i biblijske filmove, indijski film pokazuje jasne tendenciju ka žanru koji ćemo nekoliko desetljeća kasnije nazvati znanstvenom fantastikom, a u počecima indijskog nijemog filma može se definirati kao mitološki film. Upravo je otac indijskog filma, Dadasaheb Phalke (1840.-1944.), postavio temelje mitološkog filma, a na ovogodišnjem festivalu prikazujemo dva njegova filma: Raja Harishchandra (1913.) i Kaliya Mardan (1919.). Osim ova dva rana indijska filma, prikazujemo i jedan film iz kasnijega razdoblja nastao u indo-europskoj produkciji, Shiraz, A Romance of India (1928.), njemačkog redatelja Franza Ostena. U ovogodišnju sekciju također smo uvrstili smo i jedan recentni dokumentarni film koji govori o povijesnom razvoju nijemog filma u Indiji, Celluloid Man (Shivendra Singh Dungarpur, 2012.).
HRVATSKA NIJEMOFILMSKA BAŠTINA
Sto i jednu godinu nakon prve sačuvane filmske snimke grada Splita na 16. PSSST! Festivalu nijemog filma u petak, 4. studenog u 18 sati prikazujemo vam program nijemih filmova o „najlipšem gradu na svitu“ ili (barem) „cvitu Mediterana“. U sklopu programa prikazat ćemo filmove pionira ne samo splitskog, već i hrvatskog filmskog snimanja Josipa Karamana, među kojima se ističe slavna Procesija sv. Duje (1911). Vidjet ćemo i kako se u uvijek ludom Splitu slavio raspojasani karneval i kako je prošlo kontroverzno otkrivanje spomenika Grguru Ninskom na osporavanoj lokaciji Peristila. Otkrit će nam se Split pun atraktivnih kulturnih znamenitosti, ali i Split težaka, obrtnika i batelanata. U okolici Splita po arheološkim ostacima Salone prošetat će nas legendarni arheolog Frane Bulić, a vidjet ćemo malo i starog Hvara i Makarske. Glazbenu pratnju filmovima pružit će ugledni američko-hrvatski jazz par Lela & Joe Kaplowitz. Dodatne zanimljivosti u vezi ovih filmskih zapisa u svojem osvrtu nakon projekcije otkrit će nam dr. sc. Marko Špikić, redoviti profesor s Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
PSSST! surađuje s vrhunskim glazbenicima i improvizatorima, pa će i ljubiteljima glazbe ovaj Festival biti veoma zanimljiv. Ovogodišnji muzičari su virtuoz na klaviru Vitomir Ivanjek, band Sunrise Session i američko-hrvatski jazz par Lela & Joe Kaplowitz.
Program je realiziran uz financijsku potporu Gradskog ureda za kulturu međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo grada Zagreba i Hrvatskog audiovizualnog centra, a u suradnji s Hrvatskom kinotekom, odjelom Hrvatskog državnog arhiva.